tisdag, augusti 18, 2009

Shinkansen & Nakashima Sakebryggeri

Shinkansen är i och för sig inte världens snabbaste tåg, men bland de snabbaste är den, men framförallt är det världens mest punktliga och välorganiserade tåg. Kom inte 5 sekunder försent för då är det "kört". Självklart köper man sin "bentolåda" till frukost på stationen eller på tåget av de trevliga värdinnorna. Efter tre timmar och ett tågbyte i Nagoya var jag redo för dagens uppgift. Jag träffade Kozaemon Nakashima, ägare till Nakashima sakebryggeri, i London för två år sedan när jag var där och satt som domare i en internationell sake tävling. Vi pratade om att jag skulle besöka honom vid tillfälle, alltså nu, och vilket besök sen. Först en rundvandring, sedan lunch och som grädde på moset en full "line up" med 42 !!! olika sake sorter att prova och bedöma under tre timmar. Jo mitt jobb är jättejobbigt, jag vet.
Helt utmattad med gommen sliten och sugen på mat så begav vi oss till en liten restaurang uppe i bergen runt Mizunami och provade en del av de sakesorter jag gillade bäst, till den hemlagade maten.




















































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar